luni, 28 septembrie 2009

O realitate......dura


              De te plimbi cu masina in toi de noapte in Bucuresti,ba prin Grivita,ba pe Magheru sau Balcescu,ba pe la Piata Muncii,ba traversand calea Mosilor sau colindand centura in lung si in lat ochii tai curiosi se atintesc asupra unor domnisoare imbracate mai mult provocator care nu fac altceva decat sa stea nopti intregi prin zona si sa munceasca.Cine sunt ele?Au diferite denumiri:praline,panarame,parasute,curve,tarfe,prostituate(cea mai cunoscuta denumire).Din diplomatie prefer sa le numesc:pasari de noapte.De unde provin?Din toate colturile tarii,din familii dezbinate,fiecare ascunzand o poveste,de cele mai multe ori trista.Oropsite,lovite de soarta,batjocorite,batute,maltratate,ele nu fac altceva decat sa inchida ochii,sa stranga din dinti si sa mearga inainte.

              Prostitutia este totusi cea mai veche meserie din lume iar fetele care actioneaza pe cont propriu ajung uneori sa castige destul de binisor.Majoritatea ziua se ascund.Noaptea,muncesc.Si totusi,au o istorie.De multe ori fiind considerata un subiect tabu, prostitutia a fost practicata cu sau fara aprobarea autoritatilor statului.Fiecare epoca, prin care societatea civila a trecut, a avut prostituatele sale celebre.De-a lungul timpului,cauzele si caracteristicile prostitutiei s-au schimbat, în functie de gradul de dezvoltare a societatii civile.

               Prima faza de prostitutie organizata cunoscuta in istorie a fost acea prostitutie de templu care era practicata chiar in locurile de rugaciune,ca o jertfa adusa zeitatilor.Multi contemporani considera asocierea intre sexualitate si religie o blasfemie dar aceasta asociere a fost componenta fireasca a vechilor credinte religioase.O alta forma de prostitutie consemnata in istorie a fost “prostitutia ospitaliera”care consta in oferirea,o data cu gazduirea plina de ospitalitate,acordata strainilor sau pelerinilor,a trupului sotiei sau al fiicei, practica extrem de raspandita la unele popoare arhaice si ulterior la eschimosi.In fine, se mai poate mentiona asa-numita prostitutie cu caracter politic care este amintita, poate pentru prima data,in celebra legenda a lui Samson si Dalila.Se poate spune ca, într-un fel, Dalila este o antecesoare a trupului de spioana care-si vinde farmecele în vederea obtinerii unor secrete, tip ilustrat mai tarziu de Mata-Hari.Miturile sau marturiile istorice demonstreaza ca la vechile popoare, prostitutia nu era numai tolerata, ci chiar incurajata în diverse scopuri.

          In Romania,prostitutia este cunoscuta de multa vreme,desi ca urmare a influentei orientale,in vechile zone ale hotarelor romanesti, femeia avea,cu putine exceptii,o lipsa totala de libertate,fiind supusa complet dominatiei exercitate de parinte ori de sot.In Evul Mediu,prostitutia era raspandita in Tara Romaneasca,cat si in Moldova.Au fost semnalate si cateva cazuri,rare ce e drept,si in Transilvania.O prima mentiune documentara apare in Moldova sec.XV, cand dregatorii braileni trimit lui Stefan cel Mare(1457-1504) o scrisoare in care acestia isi exprimau supararea fata de intentia domnului moldovean de a lua sub protectia sa „un copil de curva",a carui mama– Caltuna –„au tinut-o în tara noastra toti pescarii braileni…".Apoi este precizat ca insusi domnitorul a incercat sa stopeze traficul de carne vie.Se vorbeste de retele de proxeneti otomani ce racolau fetele din Moldova si le duceau sa se prostitueze la Istambul.Paul de Alep in jurnalul sau preciza ca femeile de moravuri usoare sufereau diverse sanctiuni pentru muncile prestate:de la legarea pe stalpul infamiei la taierea nasului.Ba chiar si inecate!In Dobrogea,aflata sub administratie otomana, prostituatele erau duse in Insula Serpilor, legate fedeles si lasate sa moara prin expunerea la intepaturile tantarilor.

             S-au facut chiar incercari de combatere a prostitutiei,fapt atestat inca de pe vremea domniei lui Matei Basarab."Indreptarea legii" (1652) infiera „muierile ce-si dau trupurile de le spurca barbatii cei rai si fara omenie, pentru putina dobanda pierzatoare de suflet". „Curva se recunoaste pre locul ce lacuieste si prin haina ce poarta". „Votru sau supuitor",amintit in textul legii, nu era altceva decât proxenetul acelor vremuri,adica persoana care „are muieri in casa lui, de le tine pentru dobanda lui,care-si dau trupurile".Daca se constata ca cineva a amagit o femeie,convingand-o „a se da spre dezmierdaciune barbatilor", acesta trebuia sanctionat ca „supuitor si votru". Si,preciza textul legii,„orice barbat va supune [obliga] pe muierea lui [sa se prostituieze], aceluia sa i se faca moarte".

       Fenomenul a luat amploare in perioada fanariota deoarece pedepsirea proxenetismului,inaugurata in vremea lui Matei Basarab,nu se mai regaseste in legislatia din acea vreme(Codul lui Ipsilanti sau Legiuirea lui Caragea).La 22 noiembrie 1738,in fata mitropolitului Neofit s-a prezentat Radu logofat de taina si „Stana,ce o au avut posadnica[ibovnica, întretinuta]…Stana,cu mijlocirea si cu indrumarea mume-sii,s-au facut posadnica logofatului Radului",iar acesta „vrand sa se departeze de pacatul acesta al curviei,au hotarat[sa se desparta]…Iar ea in nici un chip n-au primit,zicand ca au fost fata curata si au stricat-o el si cerea au sa se cunune cu dansa,au sa o tie posadnica, precum si mai inainte au fost.Dar el o au dovedit precum ca ea, pana a nu veni in casa lui,au intrat si in grosul[puscaria] capitanului de jandarmi,pentru curvasaria ce facuse cu un negutatoriu…"

               Pana si situatia politica a Tarilor Romane din sec.XVIII a favorizat dezvoltarea acestei practici.Si multi se intreaba cum.Raspunsul este simplu:desele razboaie care au adus repetate ocupatii militare.In 1738,un anume Gheorghe din mahalaua bucuresteana Tuteni a vrut sa divorteze de Neaga din cauza relelor purtari ale sotiei sale."Fiind ea curva mai dinainte vreme,… in trecutul an au mers de buna voie la turci si au sazut cu turcii cat i-au fost voia ei si s-au sfrintit".Aici a se sfrantit inseamna a se imbolnavi de sifilis.Un alt caz il raportam in 1774,cand „Tanase polcovnic,ispravnic de Câmpulung", adevereste catre „cinstitii domni ai cetatii Brasovului" ca femeia care il acuza pe Stoian Coltea din Bran „ieste curva, ca cu cati muscali au fost in asta-iarna pe aici,cu toti au curvit si cu altii,cu cati au iesit înainte…Se cunoaste lucru ca iaste curva".Respectiva fusese servitoare la Bran, in casa lui Coltea;plecase in Tara Româneasca, iar la intoarcere fostul stapan n-a mai voit s-o angajeze;suparata,ea l-a acuzat ca o lasase insarcinata, fapt pentru care Coltea ar fi fost pasibil de pedeapsa cu inchisoare.Deci prostitutia dainuia si in partile transilvane!

                Imparateasa Maria Tereza a Imp.Habsburgic a ordonat sa fie adunate prostituatele din imperiu si sa fie duse in Banat pentru “a-l popula”.De frica bolilor venerice apar aici primele norme de igiena sexuala si vizite periodice la medic,obligatorii.Cu toate acestea,izbucnesc epidemii de sifilis în Caraş-Severin, Arad şi Timişoara.

               In 1793,mitropolitul Dositei al Tarii Romanesti a solicitat domnitorului Alexandru Moruzi sa dea porunca,"spre a pune stavila latirii pacatului curviei,ce vatama sufletul si bolnaveste trupurile de ranile slute si pocite…,ca cea mai multa adunare de patimi la spital,numai de fete si muieri betejite de curvii este".Mitropolitul si „dumnealor mazirii [slujbasii] Epitropiei" cereau ca „atat din neveste cat si din fete sanatoase, zdravene, care sunt vrednice de slujba si de munca, sa se puie pe la stapan cu simbrie sau imbracaminte si cu osteneala mainilor sa-si tie viata si imbraminte trupului, ci nu cu betii si curvii…Iar celetnica[prostituata],ce va calca porunca si se va dovedi,sa se pedepseasca cu bataie prin targ sau mahala,in vederea oamenilor,spre a se parasi de acest fel de urmari netrebnice si vatamatoare".

            Domnitorul Ioan Caragea (1812-1818)care,mereu lacom de bani dar tinand cont ca pretentiile financiare ale Inaltei Porti trebuiau satisfacute,a infiintat birul "femeilor rele" care trebuia sa aduca in visteria tarii o suma de proportii la vremea respectiva(100.000 piastri).

         Dupa 1821,apar din nou coduri si proiecte de legi  spre a stopa expansiunea proxenetismului.Amintim de Condica criminaliceasca(1821-1826) din Moldova ce ii pedepsea pe proxeneti prin globirea la „cutia milelor".

               Si cum masurile de stopare a prostitutiei se dovedeau neputincioase,societatea a recurs la mijloace de protectie.In aceste circumstante,au aparut primele incercari de supraveghere sanitara,pentru a se reduce riscurile de contaminare cu diferite boli venerice.O astfel de actiune a avut loc în Moldova, în 1828. Stabilindu-se „clasele femeilor publice", acestea urmau a se „deosebi dupa a lor cerere sau dupa descoperinta ce va fi facut Agia asupra lor".Dupa modul si locul in care-si desfasurau „activitatea",prostituatele erau impartite in patru categori,pentru fiecare dintre ele fixandu-se reguli precise de plata a unor taxe „pentru intampinarea cheltuielilor politienesti".Toate aceste „femei publice" erau luate in evidenta Agiei.„Daca varsta femeii ar fi mai mica de 15 ani, ea se va supune unei vizite doctoricesti si apoi se va da in vremelniceasca petrecere sau la un alt loc cuviincios.Totodata, se va instiinta despre aceasta familia ei".Dar daca o asemenea fata „nefiind reclamata de nimeni",ea „nu va putea iesi din locul de unde s-au dat spre vremelniceasca petrecere decat dupa ce se va face varstnica" (majora).Se prevedea si cazul in care „varsta femeii fiind mai mare de 15 ani si tagaduind ea de a fi femeie publica si aducand si dovezi",sau „cercetarea facuta nefiind indestul de doveditoare,atunci se va incredinta o prelungire pentru inscriere si fata se va supune unei noi si mai aspre privegheri".Se precizeaza si situatia in care „o femeie mai mare de 15 ani declara ca vrea sa fie publica";atunci „se va inscrie vremelniceste la revizia doctorului", iar „seful Agiei va instiinta pe familia femeii despre inscrierea ei intre femeile publice".

             Razboiul Crimeii(1853-1856) a adus pentru noi trei ocupatii militare:tarista,otomana si habsburgica.La 15 ianuarie 1856,general-maior Popovici facea cunoscut Agiei bucurestene ca ostasul Johann Poszor din Regimentul 52„a dobândit boala lumii…(sifilis) de la o dama,anume Gyurghioala, cu sedere in vopseaua Galben…,mahalaua Manea Brutaru".Camaradul sau Franz Nichler fusese internat in spital din cauza „doamnei Posanitza,cu sedere în mahalaua Scaune, vopseaua Galben".In ambele cazuri,Agia poruncise comisarului vopselei Galben „sa supuna vizitatiei doftoricesti" pe cele doua femei. La 3 februarie 1856, autoritatile de ocupatie comunicau ca cele mai multe imbolnaviri se inregistreaza in randul ostasilor incartiruiti „in mahalaua Dealul Spirii" si aceasta numai dupa ce luat contact „cu dame publice care sunt in acea mahala in multime adunate.Asadar,este de trebuinta de a supune pe acele dame publice la o vizitatie periodica doftoriceasca".Comandantul Regimentului 3 precizia ca „boala venerica s-a inmultit peste masura in gradele de jos" si fusese nevoit sa-i consemneze pe ostasi în cazarma.El ruga Agia „sa opreasca adunarea femeilor publice pe langa carciumile de prin prejurul cazarmilor,iar pe de alta parte de a se pazi mai cu seriozitate masuri pentru vizitarea [medicala] femeilor publice si transmiterea lor spre cautare la spital".

                Razboiul a trecut,dar nu si flagelul.Fiind numit inspector general al Serviciului Sanitar, dr. Carol Davila a infiintat un serviciu special pentru preluarea sub control a prostitutiei (1860) si a intocmit un regulament privind „datoriile si atributiile medicului politiei sanitare din Capitala". S-a introdus si faimoasa „condicuta a femeilor publice",ca instrument de identificare si evidenta pentru controlul medical.           

             Sub domnia lui Cuza,s-a adoptat o ordonanta privind „privegherea prostitutiei in Bucuresti".S-a intocmit o evidenta clara a caselor de prostitutie si a prostituatelor.Prostituate erau: „a) toate femeile care pana astazi au fost supuse vizitelor medicale ale medicilor de culori; b)toate femeile de la 16 ani in sus, a caror prostitutie publica se va constata prin provocatie directa pe strade,prin notorietate publica,prin aflarea lor în casele de prostitutie ori femeile de o conduita suspecta, care se vor gasi bolnave de boli venerice la vizita facuta in urma denunturilor primite ca ele ar fi transmis boala unui alt individ".Regulamentul preciza ca „se vor sterge provizoriu din registrele femeilor publice, ramanand impuse privegherii politiei pe timp de 6 luni – 1 an:a)femeile publice care se vor marita;b)femeile care...vor exprima dorinta de a parasi prostitutia si de a duce o viata onesta si mijloacele cu care voiesc a trai;c)femeile care vor fi reclamate[cerute] de parintii sau epotropii lor".Controlul medical era extins–pe baza de condicuta–si asupra patroanelor de localuri sub 45 de ani si a servitoarelor sub 40 de ani.Se impuneau restrictii in privinta deschiderii unor astfel de localuri de „placeri" in „apropierea scolilor si a bisericilor,in vecinatatea imediata a gradinilor publice,in hoteluri, birturi si carciumi".

             Sub domnia lui Carol,a fost adoptat un nou regulament,mai bine-zis, s-au adus completari celui vechi.De pilda, se atragea atentia asupra faptului ca „taxa pe care o vor plati femeile publice si femeile care dirig stabilimente de prostitutie nu se va putea privi nicidecum ca un fel de patenta,care da acelei meserii drepturile unei intreprinderi oneste, ci numai ca o mica contributie la cheltuielile ce privegherea prostitutiei cauzeaza comunei".Iarasi importanta era prevederea ca „functionarii insarcinati cu privegherea prostitutiei vor inlesni întoarcerea femeilor publice la o viata onesta,prin toate mijloacele care sunt la dispozitia lor".In sfarsit,se precizau cu minutiozitate normele de inscriere a prostituatelor în registrele politiei.

              In primele doua decenii ale sec.XX,deja se crease un fel de legenda in jurul acestor femei de companie.In legatura cu faptul ca,in general,acestea ar fi fost niste fiinte miloase, cu un suflet bun,si in stare sa aduca si servicii comunitatii in care traiau.Astfel,in perioada Primului Razboi Mondial,armata romana au apelat la "femeile de moravuri usoare" fiind folosite in retelele de spionaj.

               Prostitutia a fost tolerata multa vreme,mai ales in perioada interbelica.Bucurestiul era plin de bordeluri si locuri unde fetele isi faceau veacul si....datoria.Astfel amintim Crucea de Piatra din Cartierul Dudesti(cel mai cunoscut in acea vreme),parcul Carol I,b-dul.Elisabeta,zona Cismigiu,Curtea Veche s.a.In 1921, legea contribuţiilor directe spune ca femeile usoare trebuie sa platească 10% din venit.Intr-un document din 1927 se arata ca in Romania practicau prostitutia 12.431 femei:9.610 romance,8 italience,17 frantuzoaice,18 grecoaice,61 de rusoaice,25 de turcoaice,1.404 unguroaice,170 de poloneze,171 de cehoaice şi 947 de alte nationalitati.Legi impotriva lor?Masuri drastice?Nici vorba.Se zice ca ar fi avut si protectia oficialitatilor.Au avut si clienti de rang,unul dintre ei fiind regele Carol II.Regele frecventa strada Brezoianu, iar fetele stiau asta,chiar si orele cand majestatea sa obisnuia sa se plimbe cu masina. Armand Calinescu ar fi vrut sa ia masuri eficiente, dar trebuia sa fie totusi indulgent, ingaduitor cu "problema" bietului Carol II (era afemeiat, potrivit presei vremii - n.red.). "Problema" lui era stiuta de multa lume si chiar a intrat in folclor inca din timpul domniei sale. 

               Tarifele din acea vreme erau destul de piperate:"500 de lei fiecare client, cu doua,trei rapoarte sexuale si dormit cu el" dupa declaratia unei prostituate din vremea respectiva.Si asta in conditiile in care un salariu oscila intre 200 si 800 de lei.

             Dupa Al Doilea Razboi Mondial,comunistii vin la putere,aducand noi schimbari in Romania pe toate planurile.Daca prostitutia inainte a fost tolerata,dupa 1947,lucrurile se schimba.La sfarsitul anilor '50, a fost demarata o misiune de "reeducare a elementelor care nu corespundeau noii morale marxist-leniniste".Daca noul cod penal din 1948 nu aduce atingere prostitutiei,decretul numarul 351 din 1949,abrogat ulterior in 1951, va reprezenta prima masura care deschide calea incriminarii prostitutiei.Prostituatele vor fi trimise in Centre de reeducare pentru "adaptarea lor la exercitarea unei meserii si al redresarii lor morale".Urmatorul pas si cel propriu-zis al incriminarii practicii s-a facut prin articolul 433 al noului Cod Penal din 1957.Potrivit acestuia, pedeapsa pentru procurarea, de catre o femeie, a mijloacelor de existenta, din raporturile sexuale cu diferiti barbati, era considerata infractiune.Mai mult, in 1954, Romania a aderat la Conventia pentru reprimarea traficului cu fiinte umane si a exploatarii prostituarii altei persoane.

              Desi masurile adoptate de regimul comunist erau destul de drastice,fetele si-au continuat activitatea.Nu pe strada,in vazul lumii,ci la domiciliu.Desi foarte multi stiau ca aceasta meserie nu disparuse si continua sa fie practicata.se fereau sa vorbeasca.Regimul le supraveghea si controla activitatea, pentru a se evita consecintele ei deosebit de grave în domeniul sanatatii si moralitatii publice.Insa dupa Decembrie 1989,s-a produs o adevarata explozie.„Femeia publica" a devenit extrem de activa.Si,odata cu ea, si mai vechiul sifilis,dar si noua si necrutatoarea SIDA. 

          In zilele de astazi deja se discuta despre legalizarea prostitutiei si a consumului de droguri.Ei bine,drogurile sa fie interzise ca nu aduc niciun beneficiu.Prostitutia,da.Asa cum este in Occident.Pasarile de noapte platesc taxe si impozite,contribuind la buget(castiga frumusel ce e drept) si beneficiaza si de controale medicale.La noi?Se invoca principii de etica,de  moralitate,biserica este impotriva legalizarii(recent in presa s-a dat ca o fata bisericeasca a fost prins de politisti in compania unei pasari de noapte ;)) ).

              Daca dai o raita pe centura,pe Aleea Privighetorii in zona Baneasa,de te plimbi pe Stefan Furtuna,Calea Plevnei,Calea Mosilor,Hanul Solacolu,daca aterizezi in Gara de Nord sau prin Calea Grivitei,pe Ion Campineanu,Magheru,Balcescu,Gradina Publica,daca treci intamplator prin zona Muncii,Matasari,pe langa cinematograful Scala sau prin Piata Matache,pe Calea Victoriei sau pe Bulevardul Dacia,daca ai drum prin Piata Romana,pe la Dudesti,Vacarescu,Agronomie,prin Piata Unirii,ai sa le intalnesti vrand,nevrand.Fiecare are o poveste,unele dintre ele declara ca o fac din placere.Mda...cuvantul placere pus mai mult ca sigur cu ghilimele de rigoare.Realitatea?TERIBILA.Unele sunt cu copii si incearca sa ii intretina cum pot,altele vin din familii dezbinate,altele sunt pacalite de diversi straini cu posturi de munca prin afara ca in final sa ajunga pe bulevard(fie in tara fie in afara).Unele chiar sunt studente,ziua ducandu-se la facultate iar noaptea,la "servici".

          Fie soare si cald,fie frig si ger,fie ploaie si vijelie,ele sunt acolo,parca ar fi batute in cuie.Politia le ia la sectie,le da amenda,rareori inchise.Si fetele ce fac?Se intorc inapoi de unde au pornit....pe strada.Indura multe si singura lor speranta de a scapa de numeroasele belele prin care trec este ca elita politica sa isi desfunde urechile,sa se stearga la ochi de praf sau sa curete lentilele aburite ale ochelarilor si sa legalizeze prostitutia.Ca in Olanda,Germania,Franta si alte tari ale U.E.Ca pana la urma,Romania este membra U.E!                  

 




          
                        


                           

            

Un comentariu:

baseq spunea...

Pune spații între semnele de punctuație, e foarte obositor să-ți citească cineva posturile.